«Мігрантська криза в Білорусі» супроводжується скоординованою російсько-білоруською інформаційною кампанією.
Основні елементи маніпулятивної кампанії:
- Домінування в інформаційному просторі російсько-білоруської точки зору.
- Велика кількість білоруських представників державних та лояльних владі ЗМІ в режимі нон-стоп перебувають на місці подій.
- Поширення великої кількості відеороликів в соцмережах, що професійно зняті та відображають білоруську позицію.
- Використання теми постраждалих жінок і дітей у висвітленні «мігрантської кризи».
- Поширення інформації щодо наявності на кордоні з боку Польщі бази НАТО із багатотисячним контингентом.
- Використання у повідомленнях замість терміну «мігрант» терміну «біженець».
- Позиціонування ролі білоруської влади та силових відомств як суто гуманістичних.
- Фокусування уваги у повідомленнях на «байдужості європейських чиновників та жорстокості польських правоохоронців».
- Позиціонування України як основного транзитера нелегальних мігрантів до країн ЄС.
Приклади тем та інформаційних повідомлень, що мають маніпулятивні елементи або повною мірою є дезінформацією:
- Польські прикордонники використовують перцеві балончики проти дітей, при цьому є підтвердження, що для підтверджуючих зйомок для підготовки сюжету дітям пускали цигарковий дим в очі, аби викликати сльозотечу та використати як аргумент цю «картинку».
- 14 листопада білоруські силовики розповсюдили серед мігрантів інформацію, що Німеччина спрямувала за ними автобуси, які не пропускають поляки. Метою було спровокувати прорив кордону.
- Білоруська влада прихистила мігрантів у торговельно-логістичному центрі, надала гарячий чай, сухий одяг, спецназ винятково доброзичливо ставиться до біженців.
- Польські та литовські прикордонники систематично затримують лише українських перевізників нелегальних мігрантів на авто з польськими номерами.
- 18 листопада в Чорнобильській зоні відчуження затримали групу афганців та пакистанців, яких з України мали переправити до країн ЄС. Повідомлення супроводжувалося постановочним відео.
- Окремі Telegram-канали після рішення РНБО про додаткові заходи безпеки у зв’язку з «міграційною кризою» повідомили, що українська влада планує стимулювати расову неприязнь українців до мігрантів з Близького Сходу.
Центр протидії дезінформації при РНБО України звертає увагу, що масовані дезінформаційні кампанії часто передують реальним провокаціям і диверсіям. Просимо журналістів та громадян перевіряти повідомлення та не поширювати інформацію, що містить ознаки дезінформації, – надмірна сенсаційність, сумнівність джерел, відсутність посилань на першоджерело тощо.