Міграційна криза почалася навесні 2021 року, коли самопроголошений президент Республіки Білорусь олександр лукашенко заявив, що більше не затримуватиме мігрантів з Близького Сходу, які намагаються потрапити до ЄС. Зі свого боку Європейський Союз звинуватив лукашенка у провокуванні міграційної кризи — як помсти за накладені на країну санкції.
Ситуація загострилася 8 листопада, коли у таборі біженців на кордоні між Білоруссю та Польщею, а саме біля пункту пропуску «Кузня», з’явилося наметове містечко, що могло свідчити про спланованість наступу мігрантів. Було багато спроб незаконно перетнути кордон, однак силовикам Польщі вдалося стримати їх.
14 листопада 2021 року Міністерство внутрішніх справ Польщі на своєму веб-сайтіпопередило, що поміж біженців розповсюджувалися чутки про нібито готовність Німеччини прийняти мігрантів і про начебто ухвалені для цього логістичні рішення: «До них приїдуть автобуси з Німеччини, а Польща їх пропустить».
Представники польської влади спростовували цю інформацію і застерігали людей від непродуманих дій. Для нівелювання поширення дезінформації серед мігрантів, на їхні мобільні телефони надсилалися SMS-повідомлення із закликом не вірити цим чуткам: «Польський кордон є добре захищений». Такі ж самі повідомлення дублювалися гучномовцями на прикордонних пунктах пропуску.
Так, працівники Центру протидії дезінформації спрогнозували, що схожа тактика провокування може бути застосована в межах українсько-білоруського кордону. Зокрема, могла бути запущена інформаційна провокація, що деякі держави-сусіди України нібито готові прийняти біженців, яким треба лише перетнути територію України.
Тому Центр активно моніторив ситуацію на кордоні з Білорусію задля своєчасного реагування у разі розширення міграційної кризи на кордон з Україною. Також було направлено рекомендації відповідним органам влади щодо необхідності завчасно вжити профілактичних заходів, зокрема сформулювати повідомлення англійською, арабською та іншими мовами з інформацією про норми вітчизняного законодавства, що регулюють міграційні питання, та правові наслідки незаконного перетину кордону. Повідомлення мали бути призначені для превентивного інформування осіб, які могли намагатися незаконно перетнути українсько-білоруський кордон. Крім того, інформативні матеріали були опубліковані на сайті РНБО.